بتن درجا در ساختمان سازی

کاربرد بتن درجا در معماری بتن مادهای یکپارچه بوده که البته از ظاهری کاملاًیکدست برخوردار نمی باشد

1,477

کاربرد بتن درجا در معماری بتن مادهای یکپارچه بوده که البته از ظاهری کاملاًیکدست برخوردار نمی باشد. ظاهر آن متأثر از قالب آن، مخلوط بتن، شرایط متغیر آب وهوا، رنگ سیمان تولیدی توسط سازندهها ،سنگدانه های متشکله، میزان رطوبت، مواد افزودنی و سایر اقلام تأثیرگذاراست.بتن در ساخت کلیه سازههابه کار میرود. ممکن است از این مصالح برای ساخت کل ساختمان استفاده گردد یا از آن به عنوان المانی از سازه جهت تعریف فضاها یا ایجاد مشخصه های منحصربه فردی از ساختمان یا سازه بهره گرفته شود. زمانی که از بتن چیزی فراتر از عملکردساختمان انتظار داشته باشیم، در حقیقت منظور کاربرد آندر معماری(بتن تزئینی) است.راهنمای ACI 303برای کاربرد بتن درجادر معماری، مرجعی مناسب استکه به طراح در ساخت بتن معماری با کارکردهای مختلف کمک میکند.در زیر، چندین آیتم برجسته که معمار/ مهندس به هنگام کار بر روی طراحی یک دیوار بتن معماری CIPنیاز دارد، ارائه میگردد.

در این بخش سیمان مصرفی، سیمان پرتلند معمولی در نظر گرفته می شود مگر آنکه نوع آن تعیین شود.

در این بخش واحد متر مربع برای لیسه ای کردن و پرداخت سطوح بتنی، مضرس کردن سطوح بتنی رمپ ها، تهیه مصالح و اجرای ملات بر روی بتن کف به ضخامت ۱ و ۲ سانتی متر و واحد متر مکعب برای بقیه موارد و احجام به کار برده می شود.

رابطه زیر مقاومت فشاری بتن بر حسب مگا پاسکال را نمایش می دهد.

رابطه مقاومت بتن

FC مقاومت فشاری بتن (مندرج در نقشه ها و مشخصات فنی) براساس آیین نامه بتن ایران آبا و نمونه های استوانه ای استاندارد بر حسب مگا پاسکال می باشد.

W عیار سیمان بر حسب کیلوگرم در هر متر مکعب بتن می باشد.

مطابق آیین نامه بتن ایران، بتن های با مقاومت فشاری ۱۶ مگا پاسکال و بالاتر در بتن آرمه به کار می رود و استفاده از بتن با مقاومت فشاری ۱۲ مگاپاسکال در بتن آرمه تنها با داشتن توجیه کافی و درج در مشخصات فنی اختصاصی مجاز است.

نوع شن و ماسه مصرفی در این بخش به صورت رودخانه ای، شکست رودخانه ای و شکسته کوهی با توجه به مشخصات فنی است.

شکل های زیر بتن فوندانسیون منفرد را نمایش می دهد.

بتن منفردماکت

بهترین روش برای داشتن یک پروژه موفق در خصوص دیوار ساخته شده از بتن معماری،ساخت ماکت است. ماکت بایستی بزرگ مقیاس باشدو توسط پیمانکار منتخب برای احداث سازه، با استفاده از کلیه تجهیزات پیشنهادی، مصالح و فرآیندهای ساخت و ساز در محل ساخته شود. ماکت باید دربردارنده کلیه فرمهای افقی و قائم، روکشهادر صورت وجود، لوازم جانبی و کلیه اتصالات باشد. ممکن است که بیش از یک بالابر وجود داشته باشد؛ به گونهای که اتصالات افقی و فرآیندهای بالابری نیز وجود خواهد داشت.این فرآیند بایستی تکرارپذیر باشد. مطابق شکل ۱، پیمانکار با اجرای ماکت آزمایشی نخست نتایج موفقیت آمیزی را به دستآورد؛ اما با این حال سه بار دیگر این کار را به منظور دستیابی به نتایج موفقیت آمیز دیگر انجام داد. فولاد مسلح کننده بایستی به طور کامل در ماکت نشان داده شود تا هرگونه مشکل تراکم، بتن ریزی و ارتعاش نیز به نوعی تجربه شود. ساخت سازه بایدتوسط افراد بامهارتی صورت پذیرد که قصد اجرای کار نهایی در میدان را دارند. این مسئله، تجارب ارزشمندی را در اختیار آنهاقرار داده و پیشرفتهای محتملی را برای تیم ساخت و ساز حاصل مینماید.معماران و مهندسان بایدماکت دقیقی را تعیین کنند تا پیمانکاران شرکت کننده در مناقصه از اجرای آن مطلع باشند. بعلاوه آن که استفاده از ماکت جهت تعیین نحوهاجرای تعمیرات به هنگام خرابی سازه نیز امری ضروری میباشد. کل فرآیند ساخت ماکت بایستی به نحوی بازبینی شود که تیم ساخت از مسیری روشن جهت پیشروی پروژه برخوردار گردد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.