موج جدید گرانی در انتظار بازار خودرو

645

به گزارش منیبان به نقل از اسب بخار، طی روزهای اخیر فعلاً نرخ ارز ترمز افزایش قیمت ها را کشیده است، اما اجرایی شدن مصوبه ای که گویا مجلس و گمرک اصرار به اجرای آن دارند، می تواند باز هم این بازار را به شدت متلاطم کند و باعث افزایش حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودروها شود.

توقف یک مصوبه جنجالی

دولت تدبیر و امید در آستانه سال نو مصوبه ای به تأیید مجلس رساند که از همان ابتدا نیز با توجه به شرایط کشور اجرای آن با مخالف همراه شد.

این بخشنامه براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، که به تصویب مجلس نیز رسیده است، ابلاغ شد تا براساس آن بخشی از درآمدهای مدنظر دولت در قانون بودجه تحصیل شود. بر این اساس، محاسبه عوارض و سود بازرگانی تمامی کالاهای آماده و مواد اولیه تولید، به غیر از دارو و اقلام اساسی، جهت ترخیص از گمرک با نرخ ارز متغییر براساس متوسط قیمت ارز در بازار، که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، انجام می گیرد. به بیان دیگر، نرخ ارز محاسباتی ۴۲۰۰ تومانی تنها برای عوارض واردات در حقوق ورودی کالاهای اساسی و همچنین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی محاسبه و اعمال می شود و حقوق ورودی برای اقلام اساسی و دارو از چهار به دو درصد و تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد کاهش می یابد. از سوی دیگر، انواع و اقسام عوارض و مالیات و… سایر کالاها و مواد اولیه تولید به نرخ ارز سامانه محاسبه الکترونیکی که نزدیک به نرخ بازار است به طور متغییر لحاظ می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.