زنان سرپرست خانوار و هزار توی مشکلات

201

هر روز با طلوع سپیده دم، زندگی زیرپوست شهر آغاز می‌شود اما در این رهگذر زنان سرپرست خانوار داستانی متفاوت از سایر خانواده‌ها دارند، این زنان با تکیه بر خودباوری و توانمندیشان بار مضاعفی را برای تامین نیازهای عاطفی، اقتصادی و مسایل اعضای خانواده بر دوش می‌کشند و اینجاست که رسالت مسئولان در حمایت از این قشر و عبور راحت‌تر آنان از هزار توی مشکلات؛ سنگین و بزرگ است.

گروه همیار زنان سرپرست خانوار تشکیلاتی است که با هدف توانمندسازی و حمایت بهینه از این زنان ایجاد شده و امید می‌رود روز به روز چتر حمایتی و اثربخشی بیشتری داشته باشد چراکه زنان جامعه هدف در این طرح در گروه‌های هفت تا ۱۵ نفره زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و با مشارکت و همیاری به خود و می‌کوشند که مسیر فعالیت‌هایشان را تسهیل کنند.

گروه‌های همیار جمعی از کنشگران هستند که با ارتباطی ۲ سویه و متقابل در تکیه بر توانایی‌های کم و بیش یکسان، همدیگر را تکمیل یا کمبودهای یکدیگر را جبران می‌کنند و این گروه‌ها نقش یاریگر و یاری گیرنده را دنبال کرده و از طرفی موجب رشد فکری و افزایش اعتماد به نفس و حس مشارکت و همکاری در زنان سرپرست خانوار را فراهم می‌کند که این مهم برای تلاش اقتصادی اعضای گروه است که با خود درآمدزایی و بهبود نسبی سطح رفاه را به همراه می‌آورد.

سازمان بهزیستی با توجه به محتوای قانون اساسی که مؤید تأمین رفاه اجتماعی برای آحاد جامعه است و به‌ منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار و گسترش رفاه در افراد زیر پوشش خود توجه ویژه‌ای را به امر مشارکت و اشتغال زنان به خصوص زنان سرپرست خانوار که از عمده‌ترین اقشار در معرض آسیب هستند، معطوف داشته است.

چهارهزار و ۲۰۰ بانوی خود سرپرست استان مرکزی در پوشش خدمات حمایتی بهزیستی استان مرکزی قرار دارند که بخش زیادی از آنان فاقد مهارت هستند و برای کسب مهارت و خودکفایی در طرح گروه همیار زنان سرپرست با ۳۶ گروه از سال ۹۰ تاکنون از خدمات حمایتی بهزیستی برخوردار شده‌اند.

زنان سرپرست خانوار با استفاده از گروه همیار می‌توانند بخش مهمی از مشکلات اقتصادی را با دریافت تسهیلات بلاعوض برطرف کنند و در سایه کاهش مشکلات اقتصادی به خودباوری دست یابند.

بهزیستی با کمک به پرداخت تسهیلات برای زنان سرپرست فعال در طرح همیار فرصت اشتغال پایدار، بازار فروش، رفع موانع اشتغال و تولید، کمک به شناسایی محصولات در بازار هدف را نیز پیش بینی کرده است.

گروه همیار زنان سرپرست خانوار ظرفیتی که باید توسعه یابد

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی معتقد است: سازمان بهزیستی کشور از سال ۷۹ با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی و با هدف توسعه اجتماعی، ظرفیت سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هدف و تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی، اقدام به راه اندازی گروه‌های همیار به منظور توان افزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کرده و اثربخشی بالای آن لزوم توسعه فعالیت‌ها را دوچندان کرده است.

«زهرا امینی» می‌گوید: عضویت در این گروه‌ها موجب جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت‌های بهزیستی، افزایش خوداتکایی اقتصادی، روانی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار و بهبود سطح آموزش و مهارت‌ها است.

وی اظهار داشت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، فراهم کردن زمینه مشارکت خدمت گیرندگان در حل مسائل اجتماعی و اقتصادی، بالا بردن سطح اعتماد به نفس و تقویت روحیه همکاری جمعی و مشارکتی بین اعضا، افزایش احساس کفایت، افزایش سطح درآمد و بهبود زیست خانواده‌ها، فراهم کردن زمینه‌های مساعد دانش‌افزایی برای شناخت بهتر مشکلات از اهداف این طرح است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: چهار هزار و ۲۰۰ زن خود سرپرست در پوشش خدمات حمایتی بهزیستی استان مرکزی هستند که بخشی از آنان توانسته‌اند از این طرح بهره‌مند شوند.

امینی افزود: این زنان خود سرپرست براساس بُعد خانوار از سه میلیون ۵۰۰ هزار ریال تا ۱۱ میلیون ریال مستمری دریافت می‌کنند.

وی این را هم اضافه کرد که به گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار از سال ۹۰ تاکنون ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

امینی افزود: امسال ۶۲۰ میلیون ریال به ۲ گروه ۱۰ نفره همیار زنان سرپرست استان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: در اجرای این طرح بیمه تامین اجتماعی زنان شهری، روستایی و عشایری، ودیعه مسکن، آماده سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار به زنان گروه همیار سرپرست خدمات ارایه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار و زنانی که آسیب ندیده‌اند اما در معرض آسیب قرار دارند از کمک‌های دفتر حمایت برخوردار می‌شوند.

امینی افزود: کمک‌هایی برای آمادگی شغلی با هدف کاهش آسیب و جلوگیری از آسیب برای زنان سرپرست با هدف ورود به اجتماع انجام می‌شود.

زنان سرپرست خانوار و هزار توی مشکلات

فعالیت ۳۶ گروه همیار زنان سرپرست خانوار

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز می‌گوید: ۳۶ گروه همیار زنان سرپرست خانوار با هدف توانمندسازی و حل مشکلات بانوان سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی استان فعالیت اجتماعی و خدماتی دارند.

«رضا فراهانی» افزود: ۶۷ گروه همیار زنان سرپرست در بهزیستی استان مرکزی به ثبت رسیده‌ است.

وی اظهار داشت: ۳۰۶ زن سرپرست خانوار در گروه‌های مختلف همیار زنان سرپرست استان مرکزی در فعالیت‌های تولیدی و خدماتی شامل قالی بافی، گلیم برجسته، عکاسی، آرایشگری، بسته‌بندی مواد غذایی، چرم‌دوزی و داروهای گیاهی فعالیت دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه طرح همیار با هدف حرفه آموزی و اشتغال زنان سرپرست خانوار شکل گرفته است، گفت: سازمان بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، به گروه‌های همیار کمک بلاعوض پرداخت کرده است.

فراهانی، با تاکید بر اینکه طرح گروه‌های همیار، یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، افزود: این طرح به منظور حمایت از زنان سرپرست خانواری است که امکان دریافت سرمایه کار و وام خوداشتغالی را ندارند و با عضویت در این گروه‌ها می‌توانند زمینه اشتغال خود را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، مشتمل بر تعدادی از زنان سرپرست خانوار نیازمند زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند که با دریافت خدمات و حمایت‌های توانمندمحور، برای دستیابی به استقلال اقتصادی و اجتماعی خود تلاش می‌کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: بهزیستی این استان با شیوع کرونا، ۶۹۰ میلیون ریال تسهیلات جبران خسارت به زنان آسیب‌دیده پرداخت کرده است.

زنان سرپرست خانوار و هزار توی مشکلات

طرح همیار بهزیستی گره‌گشای مشکلات زنان سرپرست خانوار

«جمیله قاسمی» فوق لیسانس رشته حقوق از زنان همیار سرپرست خانواده اراک گفت: حمایت موثر بهزیستی در قالب گروه همیار موجب شد که بتوانم به همراه فرد دیگری «موسسه داوری کار» دایر کنم و اعطای ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض بهزیستی در ۲ مرحله عاملی شد تا نهال پرخیر اقتصادی موسسه داوری پا بگیرد.

قاسمی توضیح داد: این  موسسه داوری برای پنج نفر اشتغالزایی کرده و خدمات داوری در خصوص املاک، خودرو و حقوقی را ارایه می‌دهد و مباحثی که در دادگاه مستقیم قابل رسیدگی نیست به این بخش هدایتگری می‌شود.

زن همیار خانواده اهل اراک گفت: راه‌اندازی کسب و کار موازی با رشته تحصیل موجب موفقیت برای اعضای همیار شده است.

قاسمی افزود: زنان سرپرست خانوار می‌توانند با حمایت دستگاه‌های متولی مستقل شوند و با درآمدزایی بخشی از افراد جویای کار را صاحب شغل و درآمد پایدار کنند.

زنان سرپرست خانوار و هزار توی مشکلات

سایه ترحم را از سر زنان سرپرست خانوار برداریم

زن سرپرست خانوار اراک که  در حوزه عکاسی فعالیت دارد، نیز گفت: با دریافت ۳۴۰ میلیون ریال تسهیلات بهزیستی و با کمک سه زن سرپرست خانوار دیگر  کسب و کار و درآمدزایی حاصل شده و این خواست زنان خودسرپرست است که نگاه ترحمی از آنان برداشته شده و با حمایت اصولی به‌جای دادن ماهی، ماهیگیری بیاموزند.

وی که نخواست نامش عنوان شود، افزود: طرح گروه همیار زنان سرپرست خانوار، اصولی بنا نهاده شده است و امکان همکاری با نیروهای کارآمد را دارد و این موضوع باعث می‌شود فعالیت اقتصادی در مسیر موفقیت قرار گیرد.

این زن سرپرست خانوار توضیح داد: مهارت و تجربه فعالیت در این بخش شاکله و روح موفقیت من بود که با داشتن مدرک تخصصی لازم، طرح همیار  توانست  سکوی پرتاب و عامل رشد باشد و انتظار است که بهزیستی این رویه را برای همه زنان سرپرست خانوار دنبال کند.

وی گفت: یکی از نقاط قوت طرح همیار، برگزاری کلاس‌های کار آفرینی و مهارت های کسب و کار قبل از شروع به کار است که برنامه ریزی شغلی و راهکارها ارایه می‌شود و تمام اما و اگرها به هدف و برنامه ریزی تبدیل می‌شود.

این زن همیار خانوار افزود: حضور موثر اعضا باعث همکاری و تقسیم کار برای فعالیت اقتصادی می‌شود و می‌تواند حجم کار را کم کرده و به روند کار کمک کند.
وی اظهار داشت: کم بودن تسهیلات برای شروع کار با توجه به بالا بودن هزینه ها و تجهیزات لازم از نقاط ضعف طرح گروه همیار زنان سرپرست خانوار است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

۶۵ هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.