ترس اردوغان از تکرار سرنوشت شهردار استانبول

92

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها اغلب رسانه های طرفدار حزب حاکم ترکیه در یک اقدام دسته جمعی و هماهنگ، هجمه های گسترده ای را علیه شهردار استانبول آغاز کرده اند.

هدف هجمه گسترده این رسانه ها، بدنام کردن اکرم امام اوغلو شهردار کلانشر ۱۴ میلیون نفری شهری است که به باور آگاهان سیاسی، شانس زیادی برای رسیدن به پست ریاست جمهوری دارد.

تحلیل گران بر این باورند که تلاش برای بدنام کردن شهردار استانبول، تکرار همان فیلم ۲۵ سال پیش است که در جریان آن، مخالفین می خواستنند اردوغانِ شهردار را بزنند، مبادا که روزی رئیس جمهور کشور شود.

اگر چه خود امام اوغلو، محبوب و مورد پسند مردم است اما از این گذشته، خاتم انگشتری مقام شهرداری استانبول، بر انگشت هر کسی که بنشیند، رئیس جمهور ترکیه می شود.

روشن ترین مثال آن، رجب طیب اردوغان است که در دوران اقتدار مرحوم نجم الدین اربکان نخست وزیر اسلامگرای ترکیه، به هر زحمت و جان کندنی که بود، رقبای بسیار قدرتمندی را از صحنه کنار زد و توانست شهردار استانبول شود و راه را برای کسب اعتبار و محبوبیت سیاسی خود و رفقایش، هموار کند.

در نتیجه با اطمینان خاطر می توان گفت، اگر اردوغان چند سال از عمر خود را به عنوان شهردار استانبول سپری نکرده بود، نمی توانست چنان قدرت و اعتماد به نفس و محبوبیتی کسب کند که از استاد خود اربکان جدا شود، حزب تازه ای تاسیس کند و قدرت سیاسی ترکیه را در دست بگیرد.

خاطره شکست سنگین در قلعه سفید

بدون تردید شکست تیم اردوغان در انتخابات شهرداری های ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی و در حوزه استانبول، شکست بسیار سنگین و غیرمنتظره ای بود و این شکست، هنوز هم بر سر حزب حاکم ترکیه، سایه افکنده است.

اردوغان، مهم ترین تکنوکرات مردمی و توانمند خود یعنی بن علی ییلدرم را به میدان آورد تا او را شهردار استانبول کند. اما کمال کلیچدار اوغلو رهبر باتجربه حزب جمهوری خلق، علاوه بر ائتلاف با مرال آکشنر رهبر حزب خوب، آرای کردهای هوادار اوجالان را نیز به سوی امام اوغلو کشاند و چنین شد که ییلدرم شکست خورد.

این نتیجه آن قدر برای اردوغان گران تمام شد که در کمال تعجب همگان، فشار بی سابقه ای را بر شورای عالی انتخابات تحمیل کرد و انتخابات در این حوزه تکرار شد. با این حال، امام اوغلو، مجدداً با آرایی بیشتر، پیروز شد و جایی برای تردید نماند که اردوغان این دژ مستحکم را از دست داده است. لذا از همان روزی که امام اوغلو کلید شهرداری را در دست گرفت، حملات سازماندهی شده دولت و حزب حاکم علیه او آغاز شد.

اسم رمز عملیات: جاسوس وابسته

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه بارها امام اوغلو را تحقیر کرده و الفاظ نامناسبی در مورد او به کار برده است. اما امام اوغلو نشان داده که سیاستمدار خونسردی است و به سادگی تحریک نمی شود.

با آن که خود امام اوغلو کار خاصی انجام نمی دهد، اما شرکت های نظرسنجی با اقدامات میدانی خود آتش بیار معرکه شده و حزب حاکم ترکیه را به ترس و وحشت انداخته اند. آنان در طول یک سال گذشته، بیش از ۱۰ نظرسنجی میدانی انجام داده اند که به طور میانگین در همه این نظرسنجی ها، امام اوغلو با فاصله ای بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از اردوغان پیشی گرفته و به یک شخصیت مردمی و محبوب تبدیل شده است.

در نتیجه، از خود رئیس جمهور گرفته تا وزیر کشور، روزنامه ها، خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی، تضعیف امام اوغلو را در دستور کار قرار داده اند.

در تازه ترین حمله رسانه ای، صرف شام در کنار سفیر انگلیس، به دردسری بزرگ برای شهردار استانبول تبدیل شد.

ماجرا از این قرار است که اکرم امام اوغلو در کنار فاضل سای پیانیست مشهور جهانی ترکیه در یک رستوران، میزبان سفیر انگلیس و همسر او بودند تا یک شام دریایی صرف کنند. اما هنوز یک ساعت از این مهمانی کوچک نگدشته بود که ده ها عکس از آن در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد و همه نوشتند: درست در دقایقی که مردم استانبول به خاطر بارش سنگین برف در خیابان ها اسیر شده بودند، شهردار استانبول به جای برف روبی، در رستوران و در کنار یک جاسوس صلیبی، در حال صرف کباب ماهی بود!

انتشار گسترده عکس ها و اخبار مربوط به این موضوع، نشان داد که اولاً این هجمه، کاملاً حساب شده و سازماندهی شده بوده و دوم این که انتشار یکایک عکس های خارج از رستوران و داخل رستوران، نشان داد که چند نفر به طور منظم امام اوغلو را تعقیب کرده و از تمام حرکات و سکنات او عکس و فیلم تهیه کرده اند.

استانبول، یک ترکیه کوچک است

استانبول برای حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان قلعه بسیار مهمی است که در دو دهه گذشته نقش بسیار مهمی در پیروزی های این حزب اسلام‌گرا داشته و به باور بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان جامعه شناسی سیاسی استانبول، در واقع یک ترکیه کوچک است و کسی که بتواند در این شهر به قدرت برسد می‌تواند در سراسر ترکیه حاکم شود. به خاطر همین منطق سیاسی و اجتماعی است که اردوغان و تیم او به شدت از امکان موفقیت اکرم امام اوغلو به هول و ولا افتاده‌اند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و مرال آکشنر رهبر حزب خوب اعلام کرده اند که امام اوغلو، نامزد نهایی آنان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ نخواهد بود. رهبر حزب جمهوری خلق اعلام کرده که در شورای شهر استانبول، اکثریت با حزب عدالت و توسعه است و اگر امام اوغلو شهردار شود، پست شهرداری به یکی از دوستان اردوغان تعلق خواهد گرفت و چنین چیزی به نفع مخالفین نیست. با این حال، حتی آن خبر مهم، دل ناآرام حزب حاکم را تسلی نبخشیده و تلاش برای حذف سیاسی امام اوغلو، همچنان ادامه دارد.

برسی اجمالی تابلوی کنونی تحولات سیاسی ترکیه نشان می دهد که حزب حاکم، برای حفظ بقا و ماندن بر سر قدرت، از تمام ابزارها و امکانات استفاده می کند و بعید نیست که ترکیه یک سال پرالتهاب و پر از تنش سیاسی را در پیش رو داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.