کفپوش های صنعتی

اجرای پوشش یا کفپوشی مناسب با مشخصات ویژه، برای کاهش آسیب ها و فعل و انفعالات مختلف سطوح در محیط های صنعتی، بخش مهمی از ساخت این محیط‌ها است

1,043

کفپوش های صنعتی

اجرای پوشش یا کفپوشی مناسب با مشخصات ویژه، برای کاهش آسیب ها و فعل و انفعالات مختلف سطوح در محیط های صنعتی، بخش مهمی از ساخت این محیط‌ها است. کفپوش های صنعتی باید چسبندگی بسیار بالایی به سطح زیرین داشته باشند. این کفپوش ها باید کاملاً مسطح و عاری از خلل و فرج و برجستگی‌های غیر معمول ناشی از برجا ماندن پلاسترهای سیمانی باشند.  پیش از اجرای کفپوش، سایئدن و تسطیح سطوح با اعمال ساب ضروری به نظر می‌رسد.

به منظور تامین چسبندگی قابل قبول نیز سازه زیر آن باید دارای قدرت نگهداری و مقاومت کششی بالایی باشد. بطور کلی کفپوش‌ها در مقابل تنش‌های خمشی ضعیف عمل می‌کنند و با توجه به اینکه کفپوش‌ها و مواد حفاظتی دارای مشخصات فیزیکی بسیار متفاوتی با دیگر مصالح ساختمانی (مانند بتن یا سرامیک و موزائیک) بکار رفته در زیر کار هستند به هنگام استفاده یا همان بارگذاری، تغییر شکل‌های یکسان از خود نشان نمی‌دهند که این امر  نیز به نوبه خود منجر به جدایش کفپوش از سطح زیرین شده و در نهایت عدم کارایی مناسب و پش بینی شده برای آن را در پی خواهد داشت. بارهای ناشی از عملکرد فضای کاری (تنش‌های خمشی)، تنش‌های حرارتی ناشی از تغییرات دمایی، مقاومت در برابر خوردگی و سایش از عمده عوامل و بارهای موثر در محاسبات و طراحی کفپوش های صنعتی محسوب می‌شود.

کفپوش های صنعتی اپوکسی هوشمند

کفپوش های صنعتی اپوکسی هوشمند بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمین ساخته شده و صد در صد جامد هستند. ویژگی های قابل توجه کفپوش های صنعتی اپوکسی از جمله سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی، حساسیت پایین به شرایط محیطی است. اجرای  آسان سبب گستردگی کاربرد این نوع از کفپوش ها شده است.

نمونه‌ای از کفپوش های صنعتی با پوشش نانوکامپوزیتی اپوکسی- سیلیکا نیز تولید شده است و مقاومت بالاتری نسبت به دیگر کفپوش های صنعتی رایج دارد. این پوشش منجر به افزایش حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود. حضور نانو ذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. نتایج آزمایش سایش نشان می‌دهد که به دلیل حضور نانو ذرات، افت جرم در اثر سایش، در این کفپوش ها کاهش یافته است.

کفپوش های صنعتی یکپارچه رزینی

کفپوش های صنعتی یکپارچه‌ رزینی با ضخامت‌ مختلف ۱ تا ۶ میلیمتر تولید می‌شوند. کفپوش‌های یکپارچه رزینی به صورت مایع و دو جزئی هستند. در محل نصب، دو جزء با هم مخلوط شده و بر کف پخش می‌شوند. سطح نهایی این کفپوش‌ها بعد از پخت، یکپارچه و بدون درز است. این کفپوش‌ها را می‌توان بر سطح بتن، سنگ، موزائیک و سرامیک اجرا نمود. در کنار ویژگی‌های عمومی، کفپوش‌های یکپارچه رزینی از استحکام مکانیکی مناسب، یکپارچگی سطح و آب‌بندی مناسب برخوردار هستند. این کفپوش ها در انواع آنتی باکتریال، ضد سایش و مقاوم در برابر مواد شیمیایی تولید می‌شوند.

کفپوش های صنعتی آنتی الکترواستاتیک کانداکتیو

هدایت الکتریسیته ساکن در برخی سطوح و فضاها مانند اطاق‌ عمل و ریکاوری بیمارستان‌ها، اتاق‌های کامپیوتر، اتاق محتوی تجهیزات برق و … حائز اهمیت است. کفپوش های صنعتی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک کانداکتیو (به ضخامت ۳ تا ۴ میلیمتر) بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی تغییر شکل یافته ساخت می‌شوند.

در ساختار این محصول از نوعی عامل شیمیایی آلی استفاده شده که موجب هدایت الکتریسیته ساکن از سطح کفپوش به منابع تخلیه الکتریسیته ساکن (چاه ارت) می‌شود‌. این کفپوش قابلیت انتقال جریان الکتریسیته ساکن و هدایت الکتریکی را داراست و به همین دلیل به آن روکش ضد جرقه نیز می‌گویند‌. در ساختار آن از هیچ‌ گونه حلال و رقیق کننده غیر واکنش‌گرا استفاده نشده و همین امر موجب شده که کیفیت آن در دراز مدت ثابت باقی بماند. مقاومت حـرارتی، شیمیائی و مکانیکـی مطلوب، از دیگر خصوصیات برجستـه این نوع کفپوش است.

کفپوش های صنعتی ضد اسید

کفپوش های صنعتی اپوکسی ضد اسید بر پايه هاردنر سيكلو آليفاتيك پلی آمین تغییر یافته و رزین اپوكسي نوولاک، توليد مي‌شوند. در ساختار اين کفپوش نیز از هيچ گونه حلال و رقيق‌كننده واکنشگرا استفاده نشده و همين امر باعث شده كه ساختار پليمري محصول پس از واكنش بصورت ثابت باقي بماند و خصوصيات شيميائي آن کاهش پیدا نکند‌. کفپوش اپوکسی ضد اسید در واقع نوع ارتقاء یافته‌ای از کفپوش‌های اپوکسی معمولی است که با اصلاح فرمولاسیون و اضافه شدن افزودنی‌های ویژه به دست می‌آیند.

کفپوش‌های صنعتی مناسب ضد اسید و ضد قلیا با توجه به نوع اسید، از نظر ماده تشکیل‌دهنده‌، غلظت و دمای محیط، طراحی و ساخت می‌شوند. این کفپوش ها به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و شیمیایی بسیار خوب، در سطوحی که در معرض مواد شیمیایی هستند، کاربرد گسترده‌ای دارند. مقاومت شيميايي فوق العاده‌، عدم نفوذپذيري و مقاومت حرارتي بالای اين کفپوش موجب شده كه از آن بعنوان بهترين انتخاب براي محافظت در مقابل عوامل خورنده و آلاينده استفاده شود.‌

کفپوش های صنعتی ورزشی

پلی وینیل کلراید که آن را بیشتر با اختصا‌ر پی وی سی می شناسیم، یک پلیمر ترموپلاستیک است.  امروزه در اشکال متنوع و با ویژگی‌های گوناگون، کاربردهای وسیعی در زندگی روزمره‌ی ما پیدا کرده است. ازجمله کاربردهای پی وی سی، به عنوان کفپوش ورزشی در سالن‌های سرپوشیده‌ی ورزشی است.

این کفپوش ها معملا در ضخامت های ۲, ۲٫۵ , ۳ و ۴ ‌میلی‌متر تولید می‌شوند. کفپوش‌هاي ورزشي داخل سالن، متناسب با نوع کاربری و اهداف ورزش، دارای درجات مختلفی از اهمیت هستند. در ورزش مدارس، کفپوش‌ها با هدف سلامت وایمنی دانش آموزان، ساخته می‌شوند. در کلوب‌ها و باشگاه‌های حرفه‌ای ورزشی، کفپوش‌ ورزشی، ابزار مهمی در بهبود عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای است.

بسیاری از سالن‌های ورزشی، برای رویدادهای مختلف اجتماعی و تجمعات مختلفی چون جشن‌ها‌، مراسم خاص و سمینارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید، متناسب با انواع کاربری‌ها، با دوام و مقاوم بوده و  نظافت و نگهداری آن آسان باشد. کفپوش‌هاي ورزشي قابلیت جذب ضربه دارند و ارتجاعی بودن آنها، آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های شدید ورزشی را به حداقل می‌رساند. خصوصیات منحصربه فرد این کفپوش‌ها، انعطاف پذیری، خاصیت ارتجاعی‌، مقاومت سایشی‌، طول عمر بالا‌، ثبات رنگ و طرح‌، مقاومت در برابر رطوبت‌، عدم وجود بو و آلودگی و غیر قابل اشتعال بودن است. در کل، عمر مفید این کفپوش‌های ورزشی بیش از ۳ سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.