بررسی انواع بلوک

بررسی انواع بلوک

337

از بلوک به عنوان قالب دایمی برای قالب بندی گونه‌های جان تیر T و همچنین قالب زیرین بتن پوششی درجا، استفاده می‌شود. قسمت زیرین بلوک برای تامین سطح صافی برای انجام نازک کاری و لبه‌های داخلی بلوک برای تقویت ایستایی مقطع بلوک، تعبیه می‌شود. مقاومت بلوک‌ها در محاسبات ایستایی سقف، منظور نمی‌شود و همواره به عنوان قالب‌های دایمی و مصالح پر کننده محسوب می‌شوند. با این وجود ‌بلوک‌ها باید قادر به تحمل ضربه‌های ناشی از حمل و نقل متعارف و نیروهای ناشی از عبور و مرور در زمان بتن ریزی باشند.

بلوک‌ها از مواد مختلفی مانند بتن‌، سفال، یونولیت و … تولید می‌شوند. ‌به طور کلی مواد تشکیل دهنده آنها نباید روی بتن اثر شیمیایی داشته باشد. وزن یک بلوک کامل تقریباً ۷ کیلوگرم است.

بلوک شیشه‌‌ای
بلوک شیشه‌ای

بلوک شیشه‌ای‌ به قطعاتی گفته می‌شود که از جنس شیشه ساخته می‌شوند این قطعات جنبه تزئینی دارند و نمی‌توان از آنها به عنوان بلوک‌های سازه‌ای در سازه‌های بنایی استفاده کرد برای اتصال آنها معمولا به جای ملات از چسب یا ستون‌ها تیرهای چوبی، فلزی استفاده می‌شود. بلوک‌های شیشه‌ای ‌بیشتر برای تامین نور طبیعی ساختمان توسط دیوارها کاربرد دارند.

بلوک‌های شیشه‌ای از دو جداره وکیوم شده شیشه‌ای، که فضای میانی آنها خلا است تشکیل شده‌اند. جداره تشکیل شده از این بلوک‌ها، عایق بسیار مناسبی برای سرما‌، گرما‌، رطوبت و صدا بشمار می‌آید.

این بلوک‌ها در اشکال متنوع و گسترده‌ای عرضه می‌شوند. از بلوک‌های مشبک برای کنترل میزان نور ورودی به فضاها استفاده استفاده می‌شود.

برای ایجاد فضایی با رنگ خاص نیز می‌توان بر اساس سلیقه از بلوک‌‌های رنگی استفاده کرد.

نوع دیگری از این بلوک‌ها برای جلوگیری از عبور نور نیز طراحی شده‌اند که طبق نیاز مشتری در رنگ‌های متنوع عرضه می‌شوند. فضای عمومی ساختمان نیاز به نور زیادی دارد و شیشه بخاطر عدم استقامت در برابر عوامل محیطی و قابلیت انتقال صوت و حرارت برای اینگونه فضاها مناسب نیست، ولی بلوک شیشه‌ای در عین حال که نور را منتقل می‌کند‌، بسیاری از خصوصیات یک دیوار آجری محکم را دارا است.
انواع‌ بلوک شیشه‌ای

بلوک‌های شیشه‌ای در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و با ابعاد متفاوت ارائه می‌شوند که به صورت کلی می‌توان آنها را به دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد.

بلوک‌های شیشه‌ای مات
بلوک‌های شیشه‌ای طرح‌دار
بلوک‌های شیشه‌ای شفاف
بلوک‌های شیشه‌ای رنگی
بلوک‌های شیشه‌ای توپر
بلوک‌های شیشه‌ای ایمن یا ضد آتش

مزایای بلوک‌های شیشه‌ای

امکان استفاده در جداسازی فضاهای داخلی با حفظ روشنایی کافی
کم بودن ضخامت در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی (حداقل ۱۵ سانتیمتر) که منجر به افزایش فضای مفید اتاق می‌شود
خواص بالای ایزولاسیون صوتی و حرارتی
سبک تر بودن در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی تا بیش از ۴/۱
امکان بکارگیری طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در یک یا چند دیوار، بنابر هر نوع سلیقه
سادگی و سرعت عمل بالا در نصب و به کارگیری آجر شیشه‌ای در مقایسه با آجرهای سنتی. زیرا مراحل مختلف و متعدد دیوارکشی سنتی شامل آجر چینی، گچ و خاک، سفیدکاری و نقاشی در آجرهای شیشه‌ای تنها شامل آجر چینی و در موارد خاص بندکشی است
کمی قیمت تمام شده دیوار شیشه‌ای در مقایسه با دیوار سنتی
نظافت دیوارهای شیشه‌ای به سادگی تنها با یک دستمال نم‌دار قابل انجام است و کمترین مزاحمت را برای ساکنین دارد. در حالی که دیوارهای سنتی حداقل هر چهار سال نیاز به رنگ آمیزی دارند
امکان بکارگیری آجرهای شیشه‌ای در تمام یا بخش‌هایی از نمای ساختمان
امکان بکارگیری آجرهای شیشه‌ای در ساخت سکوبندی آشپزخانه و یا میز اپن آن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.