صفحات روکش‌دار گچی (تخته گچی)

صفحات روکش‌دار گچی (تخته گچی)

578

صفحات روکش‌دار گچی (تخته گچی)

این نوع صفحات متشکل از یک هسته گچی است که با ورق‌های کاغذ گرافت مقاوم پوشش داده شده و به خوبی به آن چسبیده است تا صفحه‌ای مسطح و مستطیل شکل به وجود آورد. نوع سطوح کاغذی با توجه به نوع استفاده‌ خاص از صفحه تغییر می‌نماید و هسته گچی ممکن است دارای مواد افزودنی برای به وجود آوردن خصوصیات ویژه باشد. این صفحات گچی پیش ساخته دارای ضخامت ۲۵-۸ میلیمتر و وزن مخصوص ظاهری برابر با ۹۵۰-۷۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند.

برای تولید این نوع ورق‌ها گچ را با آب و مواد افزودنی مانند چسب و غیره در مخلوط کن ریخته و همگن می‌کنند. به طوری که خمیر سیال و زودگیر حاصل شود. این خمیر مایع بر روی مقوا (ضخامت ۰/۶ میلیمتر به وزن ۳۵۰-۳۰۰ گرم در هر متر مربع) که در روی نوار متحرکی قرار گرفته و به طور مداوم حرکت می‌کند، ریخته می‌شود. و همزمان با این عمل رول ورق مقوایی دیگری باز و بر روی سطح گچ ریخته شده قرار می‌گیرد و سپس از بین دو غلتک شکل دهنده می‌گذرد. در مرحله بعدی پس از کمی سخت شدن ورق گچ به خشک کن مناسب هدایت شده و خشک می‌شود‌.

صفحات روکش‌دار گچی (تخته گچی)
الزامات صفحات روکش دار‌ گچی

استفاده از صفحات روکش دار گچی با رعایت الزامات زیر به عنوان پوشش داخلی دیوارهای غیر باربر خارجی‌ داخلی برای مناطق با شرایط اقلیمی مختلف کشور مجاز است.

تمامی مشخصات فیزیکی و مکانیکی مربوط به این نوع صفحات باید مطابق با استانداردهای ملی ایران شماره ۷۸۳۰ باشد.

در نصب صفحات گچی روکش دار اجرای زیرسازی الزامی است.

ضخامت صفحات روکش دار گچی باید متناسب با نوع کاربری و زیرسازی تعیین شود.

در صورتی که قاب‌های نگهدارنده صفحات روکش دارد گچی (زیرسازی) از فولاد باشد، باید مشخصات قطعات اصلی تشکیل دهنده قاب یا قطعات اتصال منطبق بر مشخصات مندرج در استاندارد ASTM C645 باشد. همچنین استفاده از فولاد گالوانیزه برای زیرسازی‌، مطابق با استاندارد ASTM A653M الزامی است.

در نصب قطعات فولادی قاب‌های نگهدارنده باید ضوابط مندرج در استاندارد ASTM C754 رعایت شود.

استفاده از پروفیل‌های زیرسازی مناسب در پیرامون بازشوها، چارچوب درها و پنجره‌ها الزامی است.

اتصال قطعات صفحات روشکدار گچی به زیرسازی باید مطابق استاندارد ASTM C840 انجام شود.

رعایت مشخصات استاندارد ASTM C475 در محل درز بین قطعات صفحات روکش‌دار گچی الزامی است.

پیچ‌های مورد استفاده در اتصالات باید در تطابق با استاندارد ASTM C1002 باشند.

کاغذ زیرین و روی مورد استفاده از در تولید صفحات روکش‌دار گچی باید از نوع مقاوم در برابر رطوبت و دافع آب بوده و الزامات مربوط به تولید این گونه صفحات گچی را برآورده نماید.

استفاده از صفحات روکشدار گچی در مجاورت سرویس‌های بهداشتی و فضاهای مرطوب در ساختمان باید بر اساس الزامات میزان جذب آب مطابق استاندارد ملی ایران شماره ۷۸۳۰ (طبقه بندی جذب آب رده H) باشد.

در مناطقی که در معرض هجوم حشرات موذی مانند موریانه قرار دارند لازم است از صفحات گچی، با روکش مخصوص ضد موریانه استفاده شود.

رعایت الزمات زیست محیطی در مواد و مصالح به کار برده شده در این محصول الزامی است.

در اجرای دیوار، رعایت تمامی تمهیدات از نظر عایقکاری حرارتی و صوتی و همچنین مقاومت در برابر حریق ضروری است.

اتخاذ تدابیر لازم در نصب دیوار به سازه اصلی برای عدم مشارکت در سختی جانبی الزامی است.

در تمامی مراحل حمل و نقل و نگهداری باید صفحات روکش‌دار گچی بر روی پالت‌های چوبی به صورت افقی قرار گرفته و روی آنها با لایه‌‌های نفوذ ناپذیر مانند نایلون پوشانده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.