پروژه مسکن مهر تا پایان دولت به اتمام می رسد/ سرعت پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن به مشارکت مردم بستگی دارد

254

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از این ماه شاهد افتتاح مداوم واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی خواهیم بود، گفت: سرعت پیشرفت این طرح به میزان مشارکت مردم بستگی دارد.

به گزارش پایگاه علمی خبری کمکیم ما به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه ۸۰۰ واحدی شهید سردار سلیمانی واوان در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای پیشبرد طرح اقدام ملی مسکن گفت: در وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن با برنامه‌ریزی برای شناسایی متقاضیان واقعی و تعیین زمین‌های مرغوبی که در بافت شهری هستند، برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: فرآیندی که برای شناسایی متقاضیان، تعیین زمین، اخذ پروانه، هماهنگی برای تامین منابع بانکی، تشکیل پرونده مردم و انعقاد قرارداد برای تعیین آورده و تسهیلات بانکی در قالب پروژه‌ها تعریف شد، از جمله اقدامات اجرایی طرح اقدام ملی قلمداد می‌شود.

اسلامی با اشاره به پروژه‌های متفاوتی که در قالب طرح اقدام ملی مسکن تعریف شده است، گفت: تا امروز به یاری خدای متعال در همه شهرهای کشور پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن تعریف شده‌اند. این پروژه‌ها در سه وضعیت هستند. وضعیت اول این است که زمین در اختیار متقاضیان قرار گرفته که به صورت فردی و گروهی اقدام به احداث واحدهای مسکونی کنند.

وی افزود: نوع دوم پروژه‌هایی است که در شهرهایی با محدودیت زمین، مثل شهرهای بزرگ و متوسط که به صورت مجتمع ساخته می‌شود و نوع سوم پروژه‌هایی است که در مناطق با زمین گران، در قالب قرارداد مشارکت و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف احداث می‌شوند.

این عضو کابینه دوازدهم در ارتباط با تعداد واحدهای در دست احداث طرح اقدام ملی مسکن گفت: تعداد پروژه‌های کاملا فعال تا امروز از ۵۳۰ هزار واحد عبور کرده است. این پروژه‌ها در مراحل مختلف هستند، آن پروژه‌هایی که زودتر شروع شد و سریع‌تر پیش برده شدند، به افتتاح رسیدند. مانند پروژه‌ای که هفته گذشته در یزد افتتاح کردیم. از این ماه به بعد ما به صورت منظم شاهد افتتاح و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی خواهیم بود.

وی ادامه داد: هرچه قدر مردم عزیز سریع‌تر منابعی که در تعهدشان است و سهم آورده خود را به حساب واریز کرده و ازپروژه‌ها پشتیبانی کنند، به طور طبیعی پروژه‌ها سریع‌تر تکمیل شده و مردم نیز واحدهای مسکونی خود را سریع‌تر تحویل می‌گیرند. در مورد آن پروژه‌هایی که به صورت تامین زمین بوده هم سازنده خود مردم هستند و زمان پایان پروژه به خود آن‌ها بستگی دارد.

۳۰ هزار مسکن مهر باقی مانده در حال تکمیل است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه  از تکمیل مسکن مهر به عنوان یکی دیگر از اقدامات دولت برای تامین واحدهای مسکونی یاد کرد و گفت:  در دولت نهم و دهم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر طرح‌ریزی شده بود که از سال ۹۰ و ۹۱ تحویل آن‌ها به صورت عملیاتی شروع شده است. امروز از این ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، کمتر از ۳۰ هزار واحد در حال تکمیل است که به زودی تمام شده و به مردم تحویل داده خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از پروژه‌ها هم ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی نداشته، تعاونی و دوجانبه بوده است. این پروژه‌ها تخلفات دارند و پرونده آن‌ها در محاکم قضایی در حال رسیدگی است.

اسلامی در مورد زمان تکمیل مسکن مهر گفت: در این دولت تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر از ۲ میلیون و ۸۰ هزار عبور کرده است. امروز اعلام می‌کنیم که درهمین چند ماه آینده که فرصت خدمت دولت دوازدهم باقی است، پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد و ما پروژه‌ای به اسم مسکن مهر نخواهیم داشت.

افتتاح ۸۰ هزار مسکن ملی تا پایان دولت

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که «چه تعداد از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت دوازدهم احداث خواهد شد» گفت: این مساله به خود مردم بستگی دارد. در برخی از شهرها مردم قسط سوم خود را هم داده‌اند اما در برخی شهرها و پروژه‌ها مردم قسط اول خود را هم نداده‌اند. امیدوار هستیم این امر تسریع شود و بتوانیم با توجه به زمان‌بندی که اعلام شده پروژه‌ها را به اتمام برسانیم. این اتفاق فوق‌العاده بستگی به خود مردم دارد.

وی افزود: پیش‌بینی این بود که اگر مردم منابع مالی و آورده خود را در ۳ ماه باقی‌مانده واریز کنند، بتوان حداقل ۸۰ هزار واحد دیگر را تا پایان دولت افتتاح کرد و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

اسلامی ادامه داد: اولین سری مسکن ملی تهران تا اواخر امسال و یا زودتر در اندیشه و یا تهرانسر به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.