طلاق منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی است

384

به گزارش ایسنا منطقم قم، مهدی امیری اصفهانی چهارشنبه شب در جلسه اعضای قوه قضائیه کشور در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در جمع خبرنگاران، در رابطه با افزایش طلاق در جامعه افزود: اعتیاد، حاشیه نشینی، امنیت اخلاقی و اجتماعی و طلاق از جمله ۴ دغدغه مهم اجتماعی است که مسئولان اهتمام ویژه ای نسبت به آن دارند.

وی تصریح کرد: در قانون حمایت از خانواده تکالیفی را برای دستگاهها مشخص شده تا قبل از اقدامات عملی پیرامون طلاق باید در جهت پیشگیری از طلاق وارد عمل شوند.

وی عنوان کرد: در نظام دینی و قانونی ما طلاق امری غیر مشروع و غیر قانونی نیست و راهی برای گذشت از سختی است آن چه آسیب شناخته می شود روند افزایش طلاق در جامعه است از این رو رسانه ها باید قبح طلاق را تبیین نمایند چرا که منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی است.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: دادگاه خانواده نیز الزاماتی را در مسیر رسیدگی به طلاق دارد و از سازوکارهای مشاوره ای بهره می گیرد از این رو راه اندازی مراکز مشاوره در دادگاه خانواده دارای اهمیت است که بر این اساس باید مراکز مشاوره های طلاق را تقویت کرد.

وی اظهار داشت: همان گونه که قبل از ازدواج آموزش های پزشکی مورد توجه است باید مهارت های زندگی و مشاوره های قبل از ازدواج نیز مورد تاکید قرار گیرد تا بتوان در جهت کاهش آمار طلاق موفق بود.

امیری در مورد آسیب های جدی فضای مجازی خاطرنشان کرد:فضای مجازی به سرعت در حال غلبه به دنیای واقعی می باشد و بخش عمده ای از قطعات دنیای مجازی چیده شده است ما در این زمینه مسائلی همچون آموزش رسانه و مدیریت فضای مجازی را داریم.

وی گفت:طبق قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی باید از تجارب و فنون پیشرفته بشری استفاده کند در این میان الزامات اخلاقی و دینی و اعتقادی ضروری است متاسفانه در فضای مجازی هیچ یک از این الزامات یا وجود ندارد و یا شناسایی نشده است به همین دلیل احتمال ناهنجاری در فضای مجازی وجود دارد.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود:ما وظیفه داریم حداکثر استفاده از این فنون و پیشرفت ها را داشته باشیم و ناهنجاری ها را به حداقل برسانیم.

وی عنوان کرد: فقر و بیکاری و عدم تولید مناسب و مشکلات اقتصادی در وقوع جرم نقش آفرین است لذا همه دستگاهها و ظرفیت ها و ماموریت ها باید برای کاهش علل دست به دست هم بدهند و در کاهش فقر و فاصله طبقاتی با همراهی دستگاهها می توان در کاهش ناهنجاری ها به موفقیت رسید.

امیری در باره نظارت بر فضای مجازی خاطرنشان کرد:قوه قضائیه بر حسن اجرای قوانین نظارت دارد و طبق قوانین تکالیفی برای تولید کننده و مصرف کننده در فضای مجازی دارد تا جرمی صورت نگیرد.

وی در رابطه با بیان آمار از سوی مسئولان عنوان کرد:نظام مستندسازی کشور ضعیف است و باید تقویت شود چرا که آمار متفاوت ارائه می گردد برخی از آمار موجب ناآرامی در جامعه می شود در حالی که باید جامعه را به سمت آرامش سوق داد.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مورد بی حجابی اظهار داشت:هر اقدامی که خلاف شرع باشد قابل تعقیب و برخورد است اگر بی حجابی به طور عمد در منظر عموم باشد مورد پیگیری خواهد بود هرچند در حوزه حجاب قاعده مشخصی وجود ندارد و عرف جامعه در تشخیص بی حجابی دخیل است.

وی گفت:در برنامه ششم ضرورت دارد که در عرصه مباحث اجتماعی و سلامت و ارتقای شاخص های سلامت توجه شود امید است در بررسی برنامه ششم نواقص موجود ارزیابی گردد.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: جامعه بشری در دنیا با رشد ناهنجاری های اجتماعی مواجه است و طبق گزارش های مجمع سازمان ملل ویژه بیش از ۱۷۰ کشور جهان نرخ رشد جرم نسبت به رشد جمعیت افزایش یافته که نگران کننده است.

امیری اصفهانی با بیان اینکه ارتقای کرامت و اعتلای انسانی در کشور مورد توجه است و مورد تاکید قرار دارد، گفت: حاکمیت، مردم و رسانه وظیفه دارند مسیر حرکت انسان را تسطیح نمایند چرا که در فرآیند اقدامات پیشگیرانه رسانه ها نقش ویژه ای در کاهش ناهنجاری ها دارند .

وی تاکید کرد: رسالت رسانه ها این است که حساسیت ویژه ای بر حقوق و تکالیف مردم داشته باشند و در جهت نظارت بر مسائل جامعه اسلامی با نقدی منصفانه و عالمانه و به هنگام اقدام نمایند.

وی اظهار داشت: بدون مشارکت رسانه ها امر پیشگیری به نتیجه نمی رسد و رسانه همراه ما در حوزه پیشگیری نقش آفرین است چرا که این ارتباط باید مستمرانه باشد و بر این اساس رسانه ها باید تنش زدا بوده و جامعه را از ارتکاب ناهنجاری ها بازدارند.

قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: با توجه به نقش مهم رسانه ها در معاونت اجتماعی پیشگیری از جرم شورای ارتقای آگاهی های عمومی و اطلاع سنجی و افکار عمومی راه اندازی شد تا در تعامل با قوه قضائیه و رسانه به اهداف خود در حوزه پیشگیری دست یابیم.

امیری اصفهانی تصریح کرد: همدلی و همراهی مسئولان و همه ارکان نظام و سران سه قوه نیز نقش به سزایی در پیشگیری از جرائم و ناهنجاری ها دارد و باید نسبه به سلامت اجتماعی در جامعه اسلامی دغدغه مند باشند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.